Hemkomst

I mer än fyra månader har jag varit ensam herre på täppan. Som ensam konsul i mitt egna lilla romarrike, utan konkurrerande syskon har mina föräldrar bara haft mig för sina ögon. Som deras enda hundvalp har jag fått godis för varenda liten konst jag gör. Jag har bott i ett hus med mer luft mellan tårna och mat än vad jag någonsin kommer att ha igen. Allt detta blir till ett sakta bleknande minne imorgon. Mina syskon flyttar hem igen. Tidsepoken med Oskar som ensam stormakt är över. Om en vecka kommer jag undra om allt bara var en dröm.

Välkomna hem kära syskon

/bigboyoskar

Sakeroskarstörsigpå-lista

Språk är och har alltid varit viktigt för mig. För mig ligger källan till framgång i att man klarar att utrycka sig alldeles förträffligt, såväl skriftligt som muntligt, på minst två språk. För med kunskap kommer makt och med makt blir livet en aning enklare att leva. Som den språkfascist jag är ska jag nu lista ett antal språkfel som de flesta i min omgivning gör och som dessutom stör mig något oerhört.

1. Särskrivning

Ibland undrar jag om svenskar föddes dummare än andra människor. Att vår dumhet på något sätt är inrotad i våra gener. En mutation som sedan milleniumskiftet gjort sig allt mer påtaglig. Det finns överallt. I uppsatser i skolan, i tidningsannonser och till och med i tidningsartiklar. Jag pratar om den nya folksjukdomen, särskrivning. Hur kan till exempel ett ord som brevbärare skrivas som brev bärare. SMAKA PÅ ORDET, DET ÄR ETT ORD. KLART DET SKA STÅ IHOP. ANNARS LÅTER DET HELT ABSURT.

2. Vid sammansättning bortfaller a

Vad är det för fel på oss svenskar? Varför säger vi svenskalärare till en svensklärare, spanskalärare till en spansklärare etcetra? Förstår vi dåligt? Smaka på ordet. Vi pratar inte om svenska eller spanska lärare utan om lärare i ämnena svenska och spanska. Kombinerar man detta språkfel med folksjukdomen särskrivning börjar de flesta av oss språkfascister tugga fradga. Till exempel kan en mening som "Vi går till vår svensklärare" helt plötsligt bli till "Vi går till vår svenska lärare" MENINGEN FÅR EN HELT NY INNEBÖRD! ÄR INTE DE FLESTA AV VÅRA LÄRARE SVENSKA? VI HÅLLER PÅ ATT FÖRSTÖRA VÅRT EGNA SPRÅK.

3. Stavfel

Det är mänskligt att fela. Det tillhör livets gång att människan är otillräcklig, att vi gör fel. Ingen är perfekt och kan heller aldrig bli det. Men det ursäktar inte på något sätt alla dessa stavfel som cirkulerar in i vårt allt mer fördummade samhälle. Stavfel som är helt oförståeliga.

Exempel 1. Våldtäkt, stavas ofta våldtäckt. Hur tänker folk? Bara för att täckt stavas med ck gör inte våldtäckt det. Om du tar ut delen täkt i våldtäkt och smakar på det upptäcker du snabbt att det ä:t i täkt är mindre betonat och i rappare form än i ordet täckt.

Exempel 2. Döma, stavas ofta dömma. Varför två m? Smaka på vokalen före, det vill säga ö. En kort vokal eftergås nästan aldrig av två konsonanter av samma sort. Eftersom många stavar fel redan på döma blir många ord automatiskt felstavade på grund av en felstavning. Ett ord som bedöma stavas titt som tätt med två m. DET ÄR FEL.

Exempel 3. Uttryck, stavas ofta som utryck. Stavar man fel på detta sätt kan det få ödesdigra konsekvenser. För utryck har en klang av kris över sig. Ambulansen har gjort ett utryck. Pansarfordon 90 rycker ut. Uttryck däremot är när man förmedlar ett ord eller en känsla, något helt annat alltså. På så sätt blir ord som kraftuttryck och liknande också felstavade.

Andra vanliga ord som ofta stavas fel (stavfel inom parantes) är abborre (aborre) bröllop (brölopp, bröllopp) , choklad (chocklad), definiera (definera), diskussion (diskution, disskussion), duscha (dusha), alltid (altid), aldrig (alldrig)  brevid (bredvid) och använd (andvänd)

Fast stavfel är inte lika illa som särskrivning och att inte veta att a bortfaller vid sammansättning. Dessa fel borde det vara dödsstraff på.

Språkfascisten har talat. Nu gör vi aldrig om dessa synder.

/bigboyoskar


RSS 2.0